Stránka 1 z 6

7 pravidel správné výživy

Napsal: 26. bře 2009 20:22
od samorost
7 pravidel správné výživy
Dr. John Berardi, Ph.D.



Podívejte se na svět výživy. Matoucí, že ano?

Všude jsou rozporná doporučení, a vy jste se zasekli někde uprostřed. Pochybujete, jestli ti lidi tam venku vůbec ví, o čem mluví, nebo jestli experti vůbec někdy dosáhnou shody. Přemýšlíte, jestli nebudete potřebovat titul z biochemie výživy, abyste mohli shodit ten nepoddajný tuk na břiše.

V čem je ta sranda? Proč takový zmatek? Proč jeden expert tvrdí, že vysoká míra proteinů je vhodná pro všechny, zatímco jiný tvrdí, že vysoká míra sacharidů a jiný zase doporučuje tuky? Kromě toho, co přesně znamená hodně bílkovin, sacharidů, tuků? A proč nám ostatní experti tvrdí, že by se náš výběr stravy měl řídit podle „metabolického typu“, naší krevní skupiny, nebo našeho původu?

Jeden expert říká jíst jako neandrtálec, druhý jako Vizigót, nebo možná Viking. Ale při hledání nutriční Valhally se většina lidí ztratí a jí jako moderní Američan- a končí to tak, že vypadá spíš jako Sumo, než Samuraj.
V dnešní době máme kakofonii expertíz: mnoho matoucího hluku od expertů nastiňujících signál pravdy.

Na povrchu to vypadá, jakoby dnešní nutriční technologie byla dost pokročilá. Nakonec, máme k dispozici více informací, než kdykoli předtím. Na nutriční výzkumy se věnuje více peněz než kdykoliv v historii. Na tomto poli jsou každý den vykonány ohromující kroky. Do popředí se posouvají tucty nutričních expertů. Přesto jsme zároveň svědky pevného vzrůstu míry obezity, zvýšení onemocnění spojených s výživou (cukrovka, kardiovaskulární nemoci, metabolický syndrom x) a zvýšení umrtí spojených s výživou.

Část problému je v tom, že mnoho informací se nedostává k lidem, kteří je potřebují. Část je v tom, že i když se tyto informace k lidem dostanou, lidé je obvykle nevyužijí. A určitě je tento problém mnohočetný- je nepochybně daleko víc důvodů, které tu mohu vyjmenovat.


Kolik potřebujeme informací?

Ale je zajímavé,že mnoho lidí se snaží problém řešit tím, že hledá stále více informací. Vědí a chtějí vědět víc. Věc, o které jsem absolutně přesvědčen, je to, že to není nedostatek informací o výživě, který nám brání dosáhnout svých cílů. Už víme všechno, co je potřeba vědět. Opravdový problém není, že víme málo, ale že víme až moc.

Všechny základní principy, které potřebujete, abyste dosáhli dobrého zdraví a optimální tělesné kompozice jsou tu už roky. Naneštěstí, s 500 experty na každý princip a málo penězi vydělanými opakováním něčích nápadů, musí experti neustále zdůrazňovat malé (a obvykle relativně nedůležité) rozdíly mezi jejich dietními plány a plány ostatních expertů tam venku.

Ve světě reklamy a marketingu se tomu říká „rozlišování“. Zvýrazněním malých rozdílů a zatemňováním velkých podobností mezi jejich a cizími plány si razí cestu pro další výživný dolar.
Vyjasněme si to, neobviňuji tyto experty ze šarlatánství.
Ano, některé programy jsou naprosté zhovadilosti. Obecně je to snadno zjistitelné a nemají hodnotu, aby zde byly diskutovány. Ale většina expertů ví o čem mluví, dokážou mít výsledky a celým srdcem věří v to, co dělají. Mnoho vzájemných rozdílů je teoretických a ne praktických, a v principech se obecně zcela shodují.


Všechno je dobré, áno

Ve skutečnosti mnoho mainstreamových programů, pokud ne všechny, bude fungovat. V jakém rozsahu a jak dlouho, se liší. Pokud je program vnitřně konzistentní, následuje několik základních výživových zásad, a dokud se jej bez váhání a bez míchání s principy nahodile vzatými s jiných programů držíte, budete mít výsledky. Je to tak prosté, a tak těžké (jak vidíte, úspěch záleží víc na psychologii než na biochemii).

Ale pokud jste jako většina lidí, nejdříve si projdete nejčastěji diskutované diety, předtím než se rozhodnete, který následovat. A v tomto hodnocení budete zmatení, ztracení a pak uděláte nevyhnutelné. Správně, vrátíte se zpět ke svým starým, neúčinným zvyklostem.
Místo rozboru toho společného pro všechny úspěšné plány, tedy obyčejných zásad, které způsobují pozitivní, dlouhodobou změnu, jste odhozeni z cesty smradem zapařené haldy detailů.

Atkinsonova dieta bude fungovat na všechny pacienty pod přímým dohledem Atkinsonova týmu- dokud ji budou pacienti dodržovat. Zónová dieta bude fungovat na všechny pacienty pod přímým dohledem Sears týmu- dokud ji budou dodržovat. Pritkinova dieta funguje na všechny pacienty Pritkinova týmu- dokud ji dodržují.

Ano, všechny tři programy jsou odlišné. Jak tedy mohou způsobit zdravotní a tělesné pokroky? Buď každý tým nějak magicky přitáhne určitou podskupinu pacientů která je nejvhodnější k jejich programu (o čemž pochybuji) nebo tyto systémy mají určité základní principy, které jsou důležitější než poměr proteinů ku sacharidům a tukům.


7 pravidel správné výživy

Zde je to co zabírá. Tyto principy nazývám „7 pravidel správné výživy“.
Nejsou to nejnovější metody z nejnovějších ostrých plánů. Jsou spíše jednoduché, ověřené časem, žádné nesmyslné návyky, které si musíte osvojit když navrhujete dobrý jídelníček.

1. Jezte každé 2-3 hodiny, je jedno co. Měli byste jíst 5-8 jídel denně.

2. Jezte kompletní (obsahující všechny aminokyseliny), čisté bílkoviny v každém jídle.

3. Jezte ke každému jídlu ovoce a/nebo zeleninu.

4. Ujistěte se, že přísun sacharidů přichází z ovoce a zeleniny. Výjimka: tréninkové a potréninkové nápoje a jídla

5. Ujistěte se, že 25-35% vašeho energetického příjmu pochází z tuků, spolu s tím, že je rozdělen rovnoměrně mezi saturované (př. živočišný tuk), monosaturované (př. olivový olej) a polynenasycené (př. lněný,lososový olej)

6. Pijte jen nekalorické nápoje, nejlepší volbou je voda a zelený čaj

7. Jezte hlavně plnohodnotná jídla (vyjma nápojů před a po tréninku)



Takže co kalorie, nebo poměr živin, nebo jakákoliv čísla nebo jiné věci, které jsem zmínil v jiných článcích? Krátkou opověďí je, že pokud nedodržujete výše zmíněné zásady, a tím myslím dodržování v 90% času (což znamená ne víc než 4 jídla z průměrných 42 za týden porušují tyto pravila), vše ostatní je docela zbytečné.

Navíc, mnoho lidí může dosáhnout zdraví a tělesné kompozice, po které touží, pokud dodržují pouze těchto sedm pravidel.

Pokud jste dosáhli prahu 90%, budete možná potřebovat trochu víc individualizace mimo těchto sedm pravidel. Je-li to tak, procházejte tuto síť. Mnoho z těchto malých triků můžete najít v množství článků zde publikovaných. Ale než je začnete hledat, předtím než se budete domnívat, že jste připraveni na individualizaci; ujistěte se, že jste opravdu ovládli těchto sedm pravidel. Potom, za dodržování těchto 7 zásad jako pevného základu, odkruťte pryč.

Samozřejmě, pokud potřebujete kompletního průvodce, abyste mohli konat podle sebe, silně vám doporučuji vzít si výtisk Precision Nutrition, kde vám o detailu ukážu, co přesně dělat.

Originál přeložen z http://www.johnberardi.com/articles/nut ... habits.htm

Napsal: 27. bře 2009 9:17
od Folis
Výborný článek, výborný překlad :thumbsup: . Dá se říct, že těch 7 bodů víceméně dodržuju :) .

Napsal: 27. bře 2009 9:53
od stanley
dodrzujte tychto 7 bodov a budete jak Folis ;)

Napsal: 27. bře 2009 15:28
od samorost
Ale vrtá mi hlavou ta záležistost se sacharidama u bodu 4- jestli on bere přílohy jako je rýže, brambory jako zeleninu, nebo ne a teda většinu pokrývají ty tuky.

Napsal: 27. bře 2009 20:32
od Jimi boi
stanley píše:dodrzujte tychto 7 bodov a budete jak Folis ;)

koukam, ze ty uz jsi tlampac jako Folis :lol:

Napsal: 27. bře 2009 20:43
od BENNY
no samoroste :o 2700 congratz! :-D

Napsal: 27. bře 2009 22:47
od Folis
samorost píše:Ale vrtá mi hlavou ta záležistost se sacharidama u bodu 4- jestli on bere přílohy jako je rýže, brambory jako zeleninu, nebo ne a teda většinu pokrývají ty tuky.


4. Ujistěte se, že přísun sacharidů přichází z ovoce a zeleniny. [b]Výjimka: tréninkové a potréninkové nápoje a jídla[/b]


Ty slova "a jídla", já bych to chápal, jakože je možné i jiný přísun sacharidů v okolí tréninku, ale zase tam neuvádí ty zdroje, tak nevím ... :)

Napsal: 28. bře 2009 2:18
od samorost
no dik Benny, sna dnic nenanznačuješ

Folis: no,právě,asi mu napišu :)

Napsal: 28. bře 2009 11:13
od Miraa
dobrej clanek :) mozna by nebylo naskodu to pripichnout :)

Napsal: 28. bře 2009 11:50
od BENNY
ne, nic nenaznacuju....s tema prelozenyma clankama supr prace :thumbsup:

Napsal: 24. črc 2009 7:02
od joeart

Napsal: 24. črc 2009 23:13
od evza
koukám..že musim začít víc žrát:-D

Napsal: 16. čer 2010 14:17
od Jerry
Myslím, že bod 4 je stejně podivný, jako bod 1, kde se píše "Jezte každé 2-3 hodiny, je jedno co". To by pak znamenalo, že můžu do sebe rvát kila tučných jídel a všechno bude v ókeju.

Napsal: 16. čer 2010 14:32
od Brusik
Jerry píše:Myslím, že bod 4 je stejně podivný, jako bod 1, kde se píše "Jezte každé 2-3 hodiny, je jedno co". To by pak znamenalo, že můžu do sebe rvát kila tučných jídel a všechno bude v ókeju.

Taky dost zalezi na cloveku, ja se snazim jist fakt cokoliv i dost tuku a zatim se mi nak vyrazne pribrat nedari

Napsal: 16. čer 2010 14:38
od stanley
Jerry píše:Myslím, že bod 4 je stejně podivný, jako bod 1, kde se píše "Jezte každé 2-3 hodiny, je jedno co". To by pak znamenalo, že můžu do sebe rvát kila tučných jídel a všechno bude v ókeju.


tou 1tkou autor chce povedat, ze je lepsie jest ako nejest ...